Wykorzystanie fotografii

2018-07-08 11:42:52

Aleksandra Skwara
Wyobraź sobie, że patrzysz na zdjęcie złamanego drzewa lub dwóch obejmujących się osób. Obraz natychmiastowo wywołuje emocje i skojarzenia. Bez jednego wypowiedzianego słowa. Reakcja jest fizjologiczna, przebiega dosłownie w kilka sekund. Okazuje się, że wykorzystywane podczas warsztatów zdjęcia tworzą o wiele szybciej dobrą atmosferę w grupie niż inne icebrekery. Reakcje wywoływane przez fotografie są naturalne. Przyśpieszają procesy grupowe i współpracę w zespole. Dlaczego tak się dzieje? Podobno podczas patrzenia na zdjęcia i interpretowanie ich uwalniana jest seretonina i oksytocyna. Ta mieszanka hormonów sprawia, że ludzie czują bliskość i więź. Jak możesz wykorzystać fotografię w procesie budowania zespołów? Przygotuj zdjęcia – około 10 sztuk na jedną osobę. Możesz stworzyć własną talię lub skorzystać z gotowych np. Points Of You. Wybierz cel ćwiczenia – na przykład: nasz wspólny cel lub efektywna współpraca w naszym zespole. Porozkładaj zdjęcia na stołach lub podłodze w taki sposób, aby uczestnicy mieli do nich łatwy dostęp. Poproś, aby każdy z członków wybrał jedno lub dwa zdjęcia, które jego zdaniem dobrze odzwierciedla temat. Daj czas, aby uczestnicy warsztatu mogli pomyśleć i dokonać wyboru zdjęcia. Poproś, aby pokazali fotografię, które wybrali i podzielili się motywami swoich wyborów. Poproś grupę, aby poszukała cech wspólnych, tego co łączy wybrane prze uczestników obrazy. Być może przydatne okażą się pytania, na przykład: • Co łączy wybrane przez Was fotografie? • Dlaczego praca Waszego zespołu jest ważna dla organizacji? • Jak to jest, kiedy skutecznie współpracujecie? • W jaki sposób chcecie współpracować w przyszłości? • Jakie będą Wasze kolejne kroki, które pomogą Wam osiągnąć wspólny cel? Dlaczego zdjęcia tak bardzo wzbogacają proces grupowy? Są co najmniej trzy powody: # 1: Oprócz tego, że wpływają na nas szybko i mocno, obrazy pozostają z nami dłużej. Badania pokazują, że po upływie trzech dni zatrzymujemy 60% tego, co widzimy i tylko 10% tego, co słyszymy. Podejmowanie decyzji (wybór zdjęcia) i "momenty aha" są kluczowe w osiąganiu zmian w zachowaniu. #2: Ponieważ reakcja na zdjęcie jest fizjologiczna, przebiega niezależnie od wieku, płci, języka czy kultury. Jest to istotne zwłaszcza w wielokulturowych organizacjach. #3: Kiedy ludzie komunikują się za pomocą obrazów łatwiej im dostrzec perspektywę drugiego człowieka. Otwierają się na innych, stają się mniej krytyczni. Z usztywnionej pozycji "ja i moje pomysły" przesuwają się na pozycję "zaciekawienia innymi". Jeżeli lubisz pracować z fotografią i chciałbyś wzbogać swój warsztat trenerski, coachingowi czy psychoterapeutyczny zapraszam na podyplomowe studia "FOTOgrafoterapia w terapii i rozwoju osobistym" w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach. http://www.gwsh.pl/studia/fotografoterapia.html
Popularność: 221    Powrót

Komentarze

Tytuł
Odpowiedź
Imię/Nick
Wpisz kod z obrazka
Captcha

Załóż konto za darmo

Psycholog Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryPsycholog.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom