Wykorzystanie fotografii
2018-07-08 11:42:52
Aleksandra Skwara
Wyobraź sobie, że patrzysz na zdjęcie złamanego drzewa lub dwóch obejmujących się osób. Obraz natychmiastowo wywołuje emocje i skojarzenia. Bez jednego wypowiedzianego słowa. Reakcja jest fizjologiczna, przebiega dosłownie w kilka sekund.
Okazuje się, że wykorzystywane podczas warsztatów zdjęcia tworzą o wiele szybciej dobrą atmosferę w grupie niż inne icebrekery. Reakcje wywoływane przez fotografie są naturalne. Przyśpieszają procesy grupowe i współpracę w zespole.
Dlaczego tak się dzieje? Podobno podczas patrzenia na zdjęcia i interpretowanie ich uwalniana jest seretonina i oksytocyna. Ta mieszanka hormonów sprawia, że ludzie czują bliskość i więź.
Jak możesz wykorzystać fotografię w procesie budowania zespołów?
Przygotuj zdjęcia – około 10 sztuk na jedną osobę. Możesz stworzyć własną talię lub skorzystać z gotowych np. Points Of You.
Wybierz cel ćwiczenia – na przykład: nasz wspólny cel lub efektywna współpraca w naszym zespole.
Porozkładaj zdjęcia na stołach lub podłodze w taki sposób, aby uczestnicy mieli do nich łatwy dostęp.
Poproś, aby każdy z członków wybrał jedno lub dwa zdjęcia, które jego zdaniem dobrze odzwierciedla temat. Daj czas, aby uczestnicy warsztatu mogli pomyśleć i dokonać wyboru zdjęcia. Poproś, aby pokazali fotografię, które wybrali i podzielili się motywami swoich wyborów.
Poproś grupę, aby poszukała cech wspólnych, tego co łączy wybrane prze uczestników obrazy.
Być może przydatne okażą się pytania, na przykład:
• Co łączy wybrane przez Was fotografie?
• Dlaczego praca Waszego zespołu jest ważna dla organizacji?
• Jak to jest, kiedy skutecznie współpracujecie?
• W jaki sposób chcecie współpracować w przyszłości?
• Jakie będą Wasze kolejne kroki, które pomogą Wam osiągnąć wspólny cel?
Dlaczego zdjęcia tak bardzo wzbogacają proces grupowy?
Są co najmniej trzy powody:
# 1: Oprócz tego, że wpływają na nas szybko i mocno, obrazy pozostają z nami dłużej. Badania pokazują, że po upływie trzech dni zatrzymujemy 60% tego, co widzimy i tylko 10% tego, co słyszymy. Podejmowanie decyzji (wybór zdjęcia) i "momenty aha" są kluczowe w osiąganiu zmian w zachowaniu.
#2: Ponieważ reakcja na zdjęcie jest fizjologiczna, przebiega niezależnie od wieku, płci, języka czy kultury. Jest to istotne zwłaszcza w wielokulturowych organizacjach.
#3: Kiedy ludzie komunikują się za pomocą obrazów łatwiej im dostrzec perspektywę drugiego człowieka. Otwierają się na innych, stają się mniej krytyczni. Z usztywnionej pozycji "ja i moje pomysły" przesuwają się na pozycję "zaciekawienia innymi".
Jeżeli lubisz pracować z fotografią i chciałbyś wzbogać swój warsztat trenerski, coachingowi czy psychoterapeutyczny zapraszam na podyplomowe studia "FOTOgrafoterapia w terapii i rozwoju osobistym" w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.
http://www.gwsh.pl/studia/fotografoterapia.html
Popularność: 221 Powrót
Komentarze