5 składników dobrostanu

2023-01-15 21:01:07

Aleksandra Chałupska
Dobrostan psychologiczny to jeden z przedmiotów zainteresowania m.in Psychologii Pozytywnej. Możemy określić go jako: subiektywne poczucie zadowolenia ze stanu własnego życia. Tylko jak to poczuć i ocenić? Zastanawiacie się nad swoim dobrostanem? W jego ocenie pomocne będą jego składniki wyróżnione w modelu PERMA. 1. Pozytywne emocje: Pozytywne emocje odnoszą się do: optymistycznego spojrzenia na swoje życie, subiektywnej oceny swojego życia z perspektywy pozytywów. Pozytywne emocje to zbieranie chwil, w których czujemy m.in. zadowolenie, radość, miłość, akceptację, zachwyt czy też wdzięczność. Nie jest to jednoznaczne z nieodczuwaniem i pomijaniem mniej przyjemnych chwil i emocji. To zapytanie siebie w słabszych chwilach „dlaczego się to dzieje, co to dla mnie oznacza, czego dany moment ma mnie teraz nauczyć, co dobrego mogę wyciągnąć ze słabszych chwil?”. Wskazówka Celebruj dobre chwile. Ciesz się z krótkiego spaceru, dobrej kawy, czy uśmiechu przyjaciółki. Zauważaj każdy pozytywny aspekt Twojego życia, nawet w drobnych rzeczach. Koncentruj swoją uwagę na tym co masz, a nie na tym, czego nie masz. Doceniaj i odczuwaj wdzięczność. Jestem wdzięczna/y dzisiaj za... 2. Zaangażowanie Zaangażowanie pozwala nam być w chwili obecnej, prowadzi do stanu tzw. „flow” powodującego pochłonięcie się w chwilę obecną i w wykonywaną czynność w sposób powodujący, że jesteśmy zanurzeni w tej czynności. Wiąże się to z pasją, wykorzystywaniem naszych mocnych stron, ale też większą efektywnością i zadowoleniem z efektów swojej pracy. To momenty, w których czas leci niesamowicie szybko, a ty odczuwasz przyjemność. Wskazówka Zastanów się, które zadania sprawiają, że tracisz poczucie czasu. Czy masz taki moment kiedy pozwalasz sobie pochłonąć i oddać się ulubionej czynności? Być może świetnie grasz na jakimś instrumencie, gotujesz albo pracujesz nad ciekawym projektem. Pomyśl co sprawia Ci prawdziwą radość i powoduje że jesteś w innym świecie. Wykonuj te czynności jak najczęściej, jeśli nie masz na nie wiele czasu zacznij od 5, 10 minut dziennie. 3. Relacje z innymi ludźmi Jesteśmy istotami stadnymi, które nawet jeśli lubią być same ze sobą potrzebują kontaktu z innymi osobami. Rozwijanie silnych relacji leży u podstaw naszej adaptacji do życia w środowisku, warto więc o te relacje dbać. Naturalnie, na początek warto uporządkować relację z samym sobą, a w kolejnym kroku zaangażować się w jakościowe, sprzyjające nam interakcje społeczne. Pozwalają one spojrzeć na problemy z innej perspektywy, ładują nas energią, dają nam wsparcie i poczucie przynależności. Warto poszukać swojego „stada”. Wskazówka Dbaj o wartościowe i głębokie relacje z ludźmi. Pamiętaj, że w relacjach międzyludzkich najbardziej cenna jest ich jakość. Zastanów się, które relacje Ci sprzyjają i zaangażuj się w nie w pełni. Wyeliminuj te, które "ciągną Cię w dół". Pamiętaj w tym wszystkim o sobie i swoich potrzebach. 4. Poczucie sensu i znaczenia Poczucie sensu i znaczenia wiąże się z poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie jaki jest cel mojego życia, po co żyję, na czym mi zależy? Ta informacja może nam pomóc dojść do wewnętrznego spełnienia. Określony życiowy cel, albo mniejsze cele oraz duchowość potrafią nadać życiu sens. Wiedza dokąd dążymy będzie nas informować czy w dobrym kierunku zmierzamy, czy nasze codziennie zadania i czynności prowadzą nas drogą jaką wybraliśmy. Dobrze żeby sukces i nasze szczęście z czegoś wynikały. Wskazówka Zastanów się nad swoim planem na życie, co powoduje, że czujesz, że to plan od serca? Nie łatwo jest nadać życiu sens, ale warto spróbować się nad tym zastanowić. Niezależnie od tego, gdzie pracujesz i co robisz zastanów się, czy to co robisz ma dla Ciebie sens? Jakie znaczenie mają te czynności? Do czego mają Cię zaprowadzić? 5. Osiągnięcia Osiągnięcia są powiązane z życiowym celem. Posiadanie życiowych celów i ambicji może pomóc nam osiągnąć rzeczy, które dają nam poczucie spełnienia. Kiedy osiągamy rozwijamy się, kwitniemy. Droga do osiągnięcia nie zawsze będzie prosta, ale prowadzi nas w miejsce spełnienia, doskonalenia i rozwoju. Wskazówka Jeśli lubisz działać wyznaczaj sobie cele i staraj się je osiągać. Na drodze do celu nie poddawaj się, ale pamiętaj, że w każdym momencie możesz z niej zawrócić i ją zmienić. Czasami sama droga potrafi być bardziej wartościowa niż podium i osiągnięty cel. Stawiaj sobie realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć. Powiedz komuś komu ufasz o swoich planach, wsparcie będzie nieocenione. Jeśli masz ochotę popracować nad swoim dobrostanem, zdiagnozować jego poziom, zastanowić się jak go rozwijać - zapraszam do kontaktu.
Popularność: 1    Powrót

Komentarze

Zapraszam do sprawdzenia mojego profilu i kontaktu :) Pozdrawiam serdecznie, https://www.facebook.com/profile.php?id=100086017880691
2023-01-15 21:03 Aleksandra Chałupska
Więcej komentarzy na forum link


Tytuł
Odpowiedź
Imię/Nick
Wpisz kod z obrazka
Captcha

Załóż konto za darmo

Psycholog Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryPsycholog.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom