Autoagresja - cały sukces tkwi w cierpieniu

2018-05-30 10:05:12

Klaudia Majka
Zachowania autoagresywne, których o to nie podejrzewasz Silny stres, traumatyczne wydarzenie, frustrujące ponad siłę konflikty wewnętrzne, z którymi nie potrafimy sobie poradzić, mogą prowadzić do zachowań autoagresywnych. Zadawać sobie ból potrafimy na wiele sposobów. Najczęściej w autoagresji powtarza się zachowanie skierowane przeciw własnemu ciału, zadanie sobie bólu cięciem, kłuciem, poparzeniem. Samookaleczenie nie ma prowadzić do śmierci. To doraźne uwolnienie tego, co dzieje się w nas i co tak staramy się schować, ze strachu przed reakcją otoczenia. Zachowania autoagresywne mogą być także działaniami długofalowymi, silnym, postępującym wyniszczeniem, będącym wołaniem o pomoc. Na myśli tu mam chociażby anoreksje lub jej odbicie - nadmierne ćwiczenia fizyczne. Popularny ,,bodybulding” niekiedy przyjmuje formę skrajną, a rozpatrywany w kontekście potrzeb człowieka, jest obroną przed kruchością i przemijaniem. Intensywny trening wymaga od nas pokonania własnego oporu, przekroczenia granicy wytrzymałości i bólu, to jak gwałt. Ból i zmęczenie po treningu niebezpiecznie mieszają się z poczuciem sukcesu, przewagi, siły...nad samym sobą. Autoagresję możemy również rozpatrywać przeglądając przy porannej kawie reklamy medycyny estetycznej. Uroda wymaga poświęcenia i cierpienia. Duże znaczenie mają tutaj wszelkie operacje plastyczne, które nie służą poprawieniu stanu zdrowia, a jedynie obciążają organizm. Podobno służą poprawie samopoczucia, samoakceptacji, jednak gdzieś po drodze robią miejsce na nienawiść do samego siebie, niepogodzenie z biegiem życia, narastający brak akceptacji, już nie tylko kształtu nosa, a emocji, które są niepożądane bo odkrywają słabości. Formą ukrytej autoagresji jest także symulowanie choroby lub sztuczne wywoływanie objawu. Osoby te tracą kontrolę nad swoim zachowaniem, mimo świadomego wytwarzania objawów choroby. Dlaczego to sobie robimy? Autoagresja łagodzi wewnętrzne napięcia, uwalnia złudzenie poczucia odprężenia. W znacznym wymiarze zachowania autodestrukcyjne mają kontrolować emocje, między innymi agresję. Chcąc uchronić innych przed agresją, osoby zastępczo wywierają ją na siebie. Samouszkodzenia towarzyszą najczęściej wewnętrznej pustce, depresji, napięciu, czy rozpaczy. Akty autoagresji powtarzają się zawsze w sytuacji dużego napięcia, konfliktu, stając się sposobem na radzenie z wszelką frustracją i lękiem. Autodestrukcja jest objawem problemu. Zasłania głębokie, przerastające nas cierpienie. Zerwij z tym! Autoagresji można się pozbyć. Z pomocą specjalistów poznasz swoje uczucia, lęki oraz obawy. Praca z terapeutom ma na celu pomóc ci wypracować sposoby radzenia sobie z cierpieniem i własnymi emocjami, bez zachowań autodestruktywnych. Często ta praca wymaga zaangażowania w terapię całej rodziny, o której znaczeniu nie możemy zapominać. Jednym ze skutecznych rodzajów pomocy jest terapia skierowana na ciało, w trakcie której możesz poznać od nowa własne ciało, nauczyć się je akceptować, dbać o swoje potrzeby, kochać. Psychoterapia pozwala skontaktować się ze samym sobą. Czasem wystarczy sięgnąć dalej, skorzystać z pomocy, która czeka. Zrób pierwszy krok, umów się na spotkanie i zerwij z bólem.