Jak odzyskać spokój?

2017-06-18 12:35:16

Bożena Waluś
„stoicyzm – doktryna filozoficzna uznająca za najwyższe i jedyne dobro cnotę rozumianą jako życie zgodne z zasadami rozumu; panowanie nad sobą, równowaga duchowa i niewzruszony spokój” (źródło: Internet, PWN). Spójrzmy na kontinuum, z jednej strony są; spokój, a z drugiej niepokój, czyli jest to stan, jaki każdy organizm doświadcza w określonym kontekście (sytuacji), w momencie, kiedy ocena, czyli myśl automatyczna pojawia się (pozytywna lub negatywna), wpływa na to, co czujemy w danej chwili (emocje pozytywne lub negatywne) adekwatne do treści myśli. „Strach ma wielkie oczy” – możemy to interpretować odnosząc do siebie, to czego się boimy - jest wyolbrzymiane przez nas samych, to są nasze fantazje nie fakty, które interpretują rzeczywistość. Według Seligmana, Waltera i Rosenhana (2003), lęk (strach) charakteryzuje się oczekiwaniem nieokreślonego zagrożenia, grozą lub obawą, często prowadzący do reakcji gotowości - walki lub ucieczki. Naukowcy twierdzą, że lęk jest złożonym połączeniem emocji i myśli, obserwuje się wysoki poziom negatywnego afektu, obawę o przyszłość i poczucie konieczności przygotowania się na wypadek ewentualnego zagrożenia. „…Temperament choć pierwotnie uwarunkowany wrodzonymi mechanizmami neurobiologicznymi, podlega powolnym zmianom pod wpływem dojrzewania i specyficznych dla jednostki oddziaływań między genotypem a środowiskiem”, są to względnie stałe cechy osobowości odnoszące się przede wszystkim do formalnych charakterystyk (energetycznych i czasowych) reakcji i zachowań. Jednym z czynników temperamentu jest reaktywność emocjonalna: tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej, Strelau (2006, s. 709. Lęk objawia się zmianami fizjologicznymi; tachykardią (przyspieszonym biciem serca), inne objawy to; nerwobóle, uczucie zdenerwowania, drżenie, napięcie mięśniowe, pocenie się, zawroty głowy, ucisk w klatce piersiowej, klucha w gardle, suchość w jamie ustnej, problemy gastryczne, przyspieszony oddech. Aspekt fizjologiczny jest instynktem samozachowawczym, czyli reakcją organizmu w odpowiedzi na zagrożenie, mobilizuje organizm do walki lub ucieczki, w wyniku pobudzenia układu współczulnego (autonomicznego). Lęk jest reakcją pojawiającą się w sytuacji, w wyniku interpretacji przez osobę zagrożenia, wyróżniamy aspekt; poznawczy (myśli, wyobrażenia), fizjologiczny (doznania w ciele) oraz behawioralny (odnosi się do zachowania). Aspekt poznawczy bazuje na myślach, wyobrażeniach o treści negatywnej, występuje pierwotnie w stosunku do emocji i aspekt behawioralny - to są przejawiane zachowania, Wszystkie te czynniki wzajemnie na siebie oddziaływają wywołując stany lękowe. Lęk można zniwelować na dwa sposoby: zmniejszając poczucie zagrożenia (farmakologicznie) lub zwiększając wiarę we własne umiejętności radzenia sobie z trudną sytuacją. Pomocny jest trening relaksacyjny; kiedy jesteśmy fizycznie zrelaksowani – następuje odprężenie psychiczne i odwrotnie, gdy psychicznie się zrelaksujemy – nastąpi odprężenie fizyczne. W sytuacjach zagrożenia, ludzie skupiają uwagę na fizycznych doznaniach lub rozmyślaniu, które wpływa na podsycanie lęku. Odwrócenie uwagi obniża częstość i nasilenie lęku, w przypadku, kiedy osoba koncentruje się na czymś innym, np.; na innych czynnościach lub myślach. Porównywalnie do kontrolowanego oddychania, gdzie trzeba odwrócić uwagę na kilka minut, do momentu zmniejszenia objawów lęku, (Padesky i Greenberger, 2004). Środki farmakologiczne powodują szybką ulgę, w sytuacjach związanych z lękiem, a tym samym odbierają okazję do nauki innych technik radzenia sobie z niepokojem, uniemożliwiają ćwiczenia i rozwoju nowych umiejętności. Jednostka poradzi sobie z lękiem w momencie, kiedy będzie mogła odczuwać dyskomfort i wtedy może nauczyć się niwelować ten objaw, (Padesky i Greenberger, 2004). Terapia poznawczo – behawioralna uczy poprzez zmianę myślenia kształtować emocje i zachowania, co korzystnie wpływa na samopoczucie fizyczne. A zatem celem terapii poznawczo-behawioralnej jest zmiana dysfunkcjonalnego (nieadaptacyjnego) sposobu myślenia pacjenta, co w konsekwencji ma przyczynić się do poprawy jego samopoczucia i zmiany w zachowaniu. Terapia skoncentrowana jest na „tu i teraz”, polega na współpracy terapeuty z pacjentem, zastosowaniem jawnych, uzgodnionych i operacyjnie zdefiniowanych strategii terapeutycznych i celów terapeutycznych. Terapeuta pomaga pacjentowi w rozpoznaniu charakterystycznego dla niego stylu myślenia i poddaje go modyfikacji za pomocą analizy argumentów i logicznego myślenia. Pomaganie pacjentom w rozpoznawaniu i modyfikowaniu zniekształconych wzorców myślenia ma na celu uśmierzenie emocjonalnego cierpienia według terapii poznawczej Becka (1976, cyt., za: Beck 2005). Terapia poznawczo – behawioralna ugruntowała się na dorobku naukowym wypracowanym w obszarze podejścia poznawczego i behawioralnego w psychologii. Jak podaje Leahy (2008), (…)„ terapia poznawcza jest kontynuacją długiej i cenionej tradycji modeli opartych na rozumie, do których zaliczamy zasadzające się na prawach logiki dialogi sokratejskie oraz arystotelesowską metodę gromadzenia i kategoryzowania informacji o świecie rzeczywistym”. Model poznawczy podkreśla rolę; po pierwsze poznania w sferze emocji, a następnie schematycznego przetwarzania, jako czynnika decydującego w procesie przetwarzania informacji. Becka uznaje się za głównego twórcę terapii poznawczej, która powstała w kontekście przemian w naukach humanistycznych, społecznych i psychologii poprzez wyodrębnienie się kognitywistyki, mającej ewolucyjny charakter, (Kokoszka 2009). Opracowane w tym paradygmacie modele poszczególnych zaburzeń i ich leczenie, a także zasady dotyczące pracy terapeutycznej bazują na koncepcjach terapeutycznych, obserwacjach klinicznych oraz ustaleniach uzyskanych dzięki badaniom. Bardzo ważna jest empiryczna ocena skuteczności leczenia. Bibliografia: Beck, A.T., Alfrod, B.A. (2005). Terapia poznawcza jako teoria integrująca psychoterapię. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Beck, J. S. (2005). Terapia poznawcza. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kraków:Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kokoszka. A. (20009). Wprowadzenie do terapii poznawczo – behawioralnej. Kraków:Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Leahy R. L. (2008). Techniki terapii poznawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Padesky C. A., Greenberger D. (2004). Umysł ponad nastrojem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Strelau, J. (2006). Temperament. [W:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki. Psychologia ogólna (t. 2, s. 683 - 718. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP.
Popularność: 69    Powrót

Komentarze

Ponieważ już w młodym wieku przy bezpośrednim porównaniu mogłem przekonać się, że zostałem „pobłogosławiony” przez naturę średniej wielkości penisem, który przy wzwodzie dochodzi do śmiesznych 14 centymetrów, dlatego już wcześnie zacząłem próbować wszystkiego co możliwe, połykać różne środki lub stosować inne środki domowe, które miały przyczynić się do wzrostu rozmiarów penisa. Jednakże żaden z nich nie był szczególnie skuteczny – co przyczyniało się do tego, że ciążyła na mnie coraz większa presja, a także spadała moja pewność siebie – tak ze swoimi stałymi partnerkami jak i w przypadku przygodnych znajomościami czułem się jak wielkie zero , zwłaszcza w łóżku, dalej więc rozglądałem się za możliwościami rozwiązania tego dylematu. http://vozbujdenie.com/krem-maxisize-w-polsce-najlepsze-recenzje-i-wyniki-jak-stosowac-i-jak-zamawiac.html Titan żel co to jest i co musisz wiedzieć. Nie wiem czy zacząć od plusów czy minusów, opiszę może po kolej moje odczucia krok po kroku od momentu kliknięcia w reklamę i przejścia na stronę sprzedażową titan żel. Titan Gel efekty i skuteczność. Dowody dotyczące skuteczności szybko się pojawiły w formie zdjęć dużych penisów czy też gwiazd porno, jednak mnie to nie przekonało, za długo siedzę w tej branży żeby mnie na to złapać jak zwykłego 18 latka( widziałem to już w innych produktach których już na rynku nie ma )dlatego też dalsze wypowiedzi z socjalnych kont takich jak facebook nie budziły mojego zaufania.
2018-05-15 22:40 ~vozbujdenie
Więcej komentarzy na forum link


Tytuł
Odpowiedź
Imię/Nick
Wpisz kod z obrazka
Captcha

Załóż konto za darmo

Psycholog Klient
lub zaloguj
facebook
Co możemy zmienić na DobryPsycholog.pl?
aby lepiej odpowiadał Twoim potrzebom